woensdag 8 oktober 2014

| Hoe maak je jouw persoonlijke blog populair? | ♥

Hi!
Dit artikel wou ik al lang doen. Hij gaat namelijk over hoe je jouw persoonlijke bog bekend maakt. -of gewoon populair.-
Deze blog is helemaal niet zo populair (heb hem ook nog maar een 2tal maandjes opgestard) maar ik heb per artikel toch gemiddeld 2 reacties, en daar ben ik al tevreden mee! Ik stel mijn eisen niet té hoog, want dit is ook maar gewoon een hobby. In dit artikeltje geef ik jullie enkele tips hoe je jouw blog populairder
 kan maken. 
Niet alleen omdat ik het zelf leuk vind om een populaire blog te hebben, maar ik denk dat toch wel echt zo goed als elke blogster hier eens aan denkt! :)

Read more!





1) Doe het omdat je het leuk vindt, niet omdat je 'moet'.
Stel jezelf de vraag: "Doe ik het bloggen eigenlijk wel graag?"
Je moet niet zomaar beginnen bloggen omdat bijvoorbeeld al jouw vrienden het doen. Neen, doe het alleen maar als je er zelf écht achterstaat. Anders ga je waarschijnlijk niet zoveel berichtjes posten en krijg je minder volgers, reacties,... . Bon, met andere woorden: dan word je blog minder populair. Bij mij gebeurde het in het begin ook, een vriendin begon er mee en zo begon bijna heel mijn vriendengroep te bloggen. Maar uiteindelijk zijn er toch velen gestopt. Het kan ook geen kwaad om het te proberen hoor. Helemaal niet zelfs, maar als je het echt niet zo leuk vindt, kan je er best zo snel mogelijk mee ophouden. Ik had het dus door mijn vrienden geprobeerd en ik vond het Wel leuk, dus ben ik het blijven doen.



2) Waarover zal ik schrijven?
Of coarse... Je moet wel een soort thema hebben! Neem gewoon hetgeen dat je echt super
 leuk vindt! Ik heb gewoon mijn passie genomen, namelijk fashion! Je hoeft ook niet per se over fashion of beauty te schrijven omdat veel bekende blogsters het doen. Kies een thema dat jouw echt ligt, waar jij echt van houd. Doe wat je graag doet! (denk aan de foto van hierboven :))
Je kan er ook iets creatiefs bij doen, bijvoorbeeld door een anonieme blog op te starten -zoals ik-. Dat maakt het eens zo spannend!


2) Wat is jouw doel en doelgroep?
Haha, ik denk meteen aan het examen Nederlands (doelpubliek van een artikel... ). 
Oke, anyways, 
Als je het antwoord weet op die eerste vraag ("Doe ik het bloggen eigenlijk wel graag?"), en het antwoord is Ja, dan zit je al goed. Maar wat ook zeer belangrijk is, is: wat wil ik ermee bereiken? (doel) en Wie wil ik dat mijn lezers zijn (doelgroep). Meestal is dat niet zo vanzelfsprekend. Ik wist het eigenlijk ook niet goed (mijn doel dan vooral), maar heb er toch eens over nagedacht.  Wat ik wil bereiken? Eigenlijk is dat toch zeer voor de hand liggend. Ik wil een grote groep mensen (zowel echt fashionista's als mensen die nog niet zoveel afweten van fashion) op een eenvoudige manier dus iets bijbrengen over de laatste mode, etc. Ik heb dus een redelijk grote doelgroep. Ik wil, zowel de mensen die er al heel veel van weten als de mensen die eigenlijk nog amper iets weten, iets bijbrengen. Voor die laatsten gaat dat dan eerder stylingstips zijn, want ze vinden bv het combineren moeilijk, kunnen dat nog niet goed,... . En voor de echte fashionista's kan ik dan al meer praten over de laatste trends, mode ontwerpers,... . Het is dus echt zeer belangrijk dat je daar eens over nadenkt.



3) Waarom moeten mensen je blog gaan lezen?
 Maak jouw blog aantrekkelijk en speciaal. Zorg ervoor dat het iets extra heeft. Hoeft niet speciaal in je artikeltjes alleen te zitten, neen, zorg er gewoon voor dat je een leuke en originele lay-out hebt. Ik heb bijvoorbeeld zelf gekozen voor een simpele lay out zodat ie niet te druk wordt. Maar in mijn header heb ik dan weer wel mijn creativiteit helemaal los gelaten! 
Verzin iets leuks om jouw blog aantrekkelijk te maken. Je kan ook bijvoorbeeld originele titels verzinnen voor jouw artikel of een originele blognaam. Vergeet geen titel voor jouw artikel, dat is erg belangrijk. Zo weet de lezer meteen waar jouw artikel over gaat. En hoe moet die titel opgebouwd zijn: origineel (natuurlijk! :)) Maar vooral: de essentie van je artikel moet erin staan!




4) Spammen maar!
Nu heb je alles gedaan wat je kan doen. Of toch bijna. Zorg ervoor dat jouw doelpubliek jouw blog ontdekken. Er zijn immers duizenden blogs en die van jouw is daar maar 1tje van. Mijn tip: Doe mee aan 'spam je blog'-artikeltjes. Spammen mag bijna nooit, maar in dat soort artikeltje wel. Daar mag je je linkje van jouw blog plaatsen en zo kunnen alle mensen die dat 'spam je blog'- artikeltje lezen, jouw blog terugvinden! Er bestaan ook : 'spam je artikel'- artikeltjes. Zelfde essentie, alleen mag je hier een linkje van een artikel plaatsen. Ook kan je jouw blog bekend maken door social media. Spammen dus! :)


5) Heb geduld.
Ik zei het al, je moet echt geduld hebben! En jouw eisen ook niet te hoog stellen. Je bent namelijk geen Vera Camilla of zo. Daar heb ik al lang mee leren leven, en als je dat niet kan heb je wel een probleempje. Het kan echt wel dat je doorbreekt hoor, maar je moet echt een goede blog hebben met een goed thema etc. ->  Wees blij met wat je hebt! :)


Zo dat waren mijn tips.
Hier nog enkele tips voor je lay-out (omdat ik dat zelf zeer leuk vind  )


1) Aantrekkelijk

 Zorg ervoor dat het aantrekkelijk is. Maar maak het daarom niet te druk. 
Kies voor een leuke en originele achtergrond, maar maak de achtergrond van je tekst dan weer effen (zoals bij mij). Als je echt je hele achtergrond in een patroontje zet, kan je vaak de letters niet meer lezen. zorg dus dat het allemaal zeer duidelijk leesbaar is. Anders gaan de mensen snel wegklikken.

2) Overzichtelijk!

Niet alleen jouw achtergrond mag niet te druk zijn, ook de rest. De mensen moeten alles goed kunnen terugvinden. Ik heb bv rechts een zijbalk. Daar staat alles geordend in. Ze kunnen me (bijna) overal op volgen, ik leg ook eventjes uit wie ik ben en waarover mn blog gaat (ook zeker niet onbelangrijk!), en nog allerlei andere dingen. Ook heb ik 'Labels'. Als iemand een spam je blog artikel zoekt, kan die daarbij kijken en is het snel gevonden.

3) Origineel

Maak het echt mooi. Maak er eigenlijk van wat jij wil, het is iets dat alleen van jouw is!
Je kan allerlei dingen verzinnen om het origineel te maken. 
Doe iets dat jij FANTA-STISCH vindt! :)


Zo, dat waren zo'n beetje mijn tips. 

Q: wat vinden jullie van de tips? Gaan jullie ze gebruiken?

XOXO, E.

2 opmerkingen:

Laat gerust een reactie achter! Ik vind het altijd fijn om die te lezen. Dat herinnert me waarom ik het bloggen doe.